Er Brøndbys nye fangruppering Tårn 64 tiltrængt eller tosset, legitim eller ligegyldig, samlende eller splittende? 

Dit svar, kære læser, afhænger sandsynligvis af, hvordan du ser på det begreb, der på sociale medier ofte koges ned til ”moderne fodbold” samt de nye ejere i Brøndby, Global Football Holding. 

Vi har hørt mange tillægsord, siden vi gik i luften den 3. maj. Heldigvis er langt størstedelen positive, og vi har mødt stor opbakning til vores ideer om at skabe en platform for fans, der har følt sig fodboldmæssigt hjemløse den seneste tid. 

Det har været nogle travle uger, og der har været ting, vi ikke har forklaret godt nok, ligesom der har været spørgsmål til ting, vi endnu ikke har taget stilling til. Det vil vi gøre her, men først en kort baggrund. 

Vi er ni initiativtagere, som ikke havde mødt hinanden før april 2023. Vi var og er forenet i kærligheden til Brøndby, som vi alle har fulgt helt tilbage til dengang, hvor en dårlig sæson kun gav sølvmedaljer. 

Vi har ikke været fan-aktive før. Da debatten om nogle ”nye ejere” så småt tog til sidste sommer og især hen over efteråret, oplevede vi, hvordan nogle fans meget dygtigt gik sammen og fik skabt en bevægelse, der hurtigt fremstod på både sociale og almindelige medier som nogen, der talte Brøndbyfansenes sag og definerede, hvad Brøndby og Brøndbys værdier var. 

Trods årtiers tilhørsforhold havde vi svært ved at se os selv i det fællesskab ud fra de definitioner og den retorik, der blev sat op. Herfra kan man vælge en af to veje: Man kan blive hjemme og være imod, eller man kan forsøge at skabe noget, der markerer ens ståsted. 

Beslutninger træffes som bekendt af dem, der møder op. 

Vi ni valgte det sidste. Ikke fordi vi har en færdig plan eller manifest, der i detaljer beskriver vores vision, mission og værdier, men fordi vi har nogle fælles pejlemærker, der afspejler den type fans, vi er og har været i mange år. 

Vores grundtese var, at når vi var ni, der aldrig havde mødt hinanden før, men alligevel havde den samme pragmatiske tilgang, så var der nok også andre, der havde det sådan. 

Grundlæggende ønsker vi et Brøndby i toppen af dansk fodbold og som et fællesskab, hvor der er balance mellem drenge og piger, unge og gamle, talenter og erfarne, banen og tribunerne, indtægter og udgifter. 

At ejerne er amerikanere, er ikke afgørende, for fællesskabet er mere end dem, og ejerne er ikke over fællesskabet, men er – på godt og ondt som gennem hele vores historie – en del af det. 

Vi satte nogle overordnede rammer og håbede på, at nogle ville med. 

Tårn 64 – fortalt i tal
Det var der i dén grad, og det bringer os frem til hvem, der bakker op om Tårn 64. 

Det ved vi faktisk en hel del om, for vi bad de 360 medlemmer, der signede op den første uge, om at besvare nogle spørgsmål om dem selv og deres tilhørsforhold til Brøndby.

Derfor ved vi eksempelvis, at hver fjerde bor på Vestegnen, mens 15 procent bor uden for Sjælland. To ud af tre sidder på Brøndby Stadion til ”alle” eller ”næsten alle” hjemmekampe. Tre ud af fire har sæsonkort, og flere end otte ud af ti har fulgt Brøndby i over 20 år. 

Vi er altså ikke bare sofa-fans, der kun er med, når det går godt.

Det er til gengæld ikke Tårn 64-medlemmer, der er de mest højlydte i fanmiljøet eller styrer stemningen. Faktisk er det kun 18 procent, der beskriver sig selv som ”en del af det aktive fanmiljø”. Måske fordi de fleste – halvdelen – sidder på langsiderne, men vi har også folk på både Sydsiden (cirka hver tredje), Familietribunen, Nord og i loungerne. 

Tårn64-medlemmerne sidder sådan set på hele stadionet. 

Men selv om de ikke er så aktive, er de sociale i mange af de andre fanfællesskaber, der er i og omkring klubben. Der er medlemmer af BrøndbyDamer, Brøndby Support, Fanafdelingen, Orange, Svinget, Oles Venner og rigtig mange er med i både to og tre grupper.

Og ligesom hos os ni initiativtagere, er der en sund skepsis over for det dér med de nye amerikanske ejere: Blot 14 procent er enten ”meget” eller ”overvejende” tilfredse med GFH. De sidste 86 procent fordeler sig mellem dem, der er ”hverken/eller” eller imod GFH.

Oven i alle disse svar er der kommet over 150 input til, hvad de ønsker, at Tårn 64 skal bruge krudt på, hvad de ønsker af ledelsen i Brøndby IF, og hvordan de gerne ser fankulturen i klubben. Det vil vi dykke mere ned i i den kommende tid.

Vi tør dog godt påstå, at vi ved ret meget om medlemmerne, og alle de tilbagemeldinger har bekræftet os i, at vi ni langt fra står alene med vores syn på Brøndbys fans, foreningen og forretningen.

Brug for en stærk fanscene
Den viden vil vi bruge i vores videre arbejde. Vi havde fra start nogle overordnede pejlemærker, som er retningsgivende for de synspunkter, vi har, og vores værdimæssige tilgang til klubben. 

Lad det være sagt med det samme: Vi fremlægger ikke et langt katalog med holdninger og krav til alt muligt. 

Helt overordnet vil vi kæmpe for at genskabe det fællesskab, der er kendt over hele landet og har sat nye standarder i dansk fodbold. Med udgangspunkt i det, vi håber, bliver en stærk aftale mellem Fanafdelingen og ejerne, skal fans igen stå sammen om at støtte holdet. Det bliver ikke en nem opgave, men vi vil gøre vores bedste i samarbejde med alle dem, der også ønsker en forenet fanscene og en klub i toppen af Superligaen.

Den tekst, der blev offentliggjort for nogle uger siden, kan vi sagtens se os selv i som et fundament for et solidt, fremtidigt samarbejde. Bliver teksten forstærket, er det kun endnu bedre. Det vigtige er, at klub og fans finder sammen og forstærker relationerne, uanset om teksten hedder en aftale, erklæring eller noget tredje.  

Konkret vil Tårn 64 arbejde for, at flere melder sig ind i Fanafdelingen. Selv om mange – omkring hver tredje – af Tårn 64’ medlemmer allerede er medlem af FA, hører vi også fra mange, at de ikke kan se deres værdier og holdninger afspejlet i FA.

Det synes vi er ærgerligt, fordi FA gør et stort og vigtigt arbejde i at være fansenes talerør og bindeled til klubben. Hvis fans skal have indflydelse, er FA vejen til at få det. Jo større opbakning, jo mere indflydelse, og med en bredere og mere mangfoldig medlemsskare, kan flere fans se sig selv i det arbejde. 

Det er kort sagt win-win.

Selv om Brøndby er Vestegnens klub, så ønsker vi også, at Brøndby bliver mere synlig som hele Danmarks klub. Vi har i mange år brystet os af have 250.000 fans over hele landet, men både når det gælder synlighed og indflydelse, har mange svært ved at føle sig inkluderet, hvis man kommer et stykke væk fra 2605. 

Et Brøndby for alle

En tredje ting, vi vil bruge kræfter på, er i den mere kedelige afdeling. Aftenen før derby’et på hjemmebane fik dansk fodbold igen nogle unødvendige ridser i lakken. Det var desværre ikke første gang, og efter mange måneder med GFH-debat kan det være svært at huske, at en lille gruppe ved flere lejligheder har sat sig ud over fællesskabet i et misforstået syn på, hvordan man kæmper for klubben. Det fik store konsekvenser både økonomisk og for det interne sammenhold i fankredse, og det satte klubben, fansene og dansk fodbold i et dårligt lys.

Når Brøndby stormer frem, skal vi være kendt for stemning, bål og brand, men det skal være på en måde, så det er trygt for både små børn, ældre damer og alle andre at gå til fodbold. Vi vil hjælpe og understøtte alt det, vi kan, for at Brøndbys fanscene igen bliver kendt for at skabe en kulisse, der vækker misundelse alle steder. 

Det er summen af alt dette, der gjorde, at vi nåede frem til, at der manglede den platform, vi nu er i gang med at bygge. Den er ny, og vi skal nok lave fejl, for vi har ikke prøvet det før, og det vil sikkert skabe debat undervejs.

Den debat tager vi gerne. Vores udgangspunkt er at tale med en stemme, så flere kan se sig i det telt, hvor alle i Brøndbys fællesskab kan mødes i gensidig respekt og anerkendelse for forskellighed og uenighed. 

Vi håber, at I også vil mødes med os. 

Bedste hilsner

Gitte, Brian, Martin, Rene, Mikael, Claus, Kenni, Thomas og Martin

Kategorier: Debat